۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه











۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه


ای پدر ما که در آسمانی ، ملکوت تو بیاید


ملاقات دو نفره آنگلا مرکل و پاپ فرانسیس


.
برای صدراعظم آلمان افتخاری است که پاپ فرانسیس، وی را در روز شنبه‌ی "عید پنجاهه" مسیحیان به حضور می‌پذیرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز شنبه (۱۸ مه/۲۸ اردیبهشت) فقط برای ملاقات با پاپ فرانسیس راهی رم شده بود.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، در این روز شنبه‌ی "عید پنجاهه" مسیحیان که به آن "عید گل‌ریزان" نیز می‌گویند، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، رئيس دولت آلمان را که یک پروتستان است برای دیداری یک ساعته‌ی خصوصی به حضور پذیرفت.
در گفت‌وگوی طرفین، در کنار مسائل دینی و ایمانی، از جمله در باره‌ی نقش اروپا در روند جهانی‌شدن تبادل نظر شد. طی این گفت‌وگو، رهبر کاتولیک‌های جهان و صدراعظم آلمان دریافتند که در نکاتی از این موضوع اتفاق نظر دارند.
آنگلا مرکل در این رابطه گفت: «وجود اقتصاد برای این است که به مردم خدمت کند.» وی توضیح داد ایجاد یک رشته محدودیت‌ها در بازارهای مالی، یک هدف کانونی است.
پاپ فرانسیس نیز چندی پیش "خودکامگی" بازارهای مالی را محکوم کرده بود. وی خواستار اصلاحات مالی و حمایت بیشتر از تنگدستان شده بود. وی به انتقاد گفته بود که پول باید خدمت کند و نه حکومت.
در ماه مارس آنگلا مرکل در مراسم تحلیف پاپ فرانسیس حضور داشت و همانجا ضمن فشردن دست رهبر جدید کاتولیک‌های جهان، او را به آلمان دعوت کرده بود.
حال به حضور پذیرفته‌شدن آنگلا مرکل توسط پاپ، آن‌هم در ملاقاتی دو نفره، از نظر صدراعظم آلمان به معنای ارج‌گذاری وی به آلمان است. خانم مرکل در این ملاقات یکبار دیگر پاپ فرانسیس را به آلمان دعوت کرد.
صدراعظم آلمان شخصیت پاپ فرانسیس را ستود و گفت که رهبر کاتولیک‌های جهان از این توانمندی برخوردار است که با "واژگانی ساده و پراحساس" به انسان‌ها نزدیک شود.
آنگلا مرکل در ملاقات خود هدایایی نیز به همراه داشت که پاپ آرژانتینی به آن ‌ارج بسیار می‌نهد. این هدیه عبارت بود از ۱۰۷ سی‌دی از آثار رهبر ارکستر مشهور آلمانی ویلهلم فورت‌ونگلر. پاپ فرانسیس به‌ویژه علاقه‌مند به کنسرت‌های بتهوون و واگنر با اجرای فورت‌ونگلر است.
علاوه بر این صدراعظم آلمان آثار شاعر آلمانی فریدریش هولدرلین چاپ ۱۹۰۵ را در سه جلد به پاپ هدیه داد.
صدراعظم آلمان و همکاران او دریافته بودند که پاپ فرانسیس از زمان آغاز کار خود در ماه مارس، بارها در سخنان خود به شاعر آلمانی هولدرلین استناد کرده است. هولدرلین شاعر محبوب پاپ فرانسیس است.
صدراعظم آلمان نیز از پاپ سکه‌های واتیکان را هدیه گرفت.

درگیری خونین میان گروهی از مسلمانان و مسیحیان در اسکندریه


پنجشنبه شب. میان گروهی از مسیحیان و مسلمانان شهر اسکندریه مصر درگیری های خونینی رخ داد. در این درگیری ها که حدود دو ساعت ادامه داشت، یک تن کشته و ده ها تن نیز زخمی شدند.
 عکس آرشیویی می باشد
به گزارش « محبت نیوز» خبرگزاری یورو نیوز خبر داد،  درگیری لفظی یک جوان مسلمان و یک مسیحی روبروی یک کلیسا در شهر اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، به زد و خورد میان مسلمانان و مسیحیان تبدیل شد تا حدی که دو طرف با بطری های آتش زا به یکدیگر حمله کردند و پلیس مجبور شد منطقه وقوع درگیری را به محاصره خود در آورد.
یک ساکن محلی مسلمان در این باره می گوید: “بیشتر ما مسلمانان و مسیحیان با هم در نهایت آرامش زندگی می کنیم. ما از نیروهای انتظامی و امنیتی می خواهیم که جلوی خودسری ها و تفرقه افکنی ها را بگیرد. باید اختلافات را با گفت و گو حل کرد.”
در درگیری های ماه گذشته میان مسیحیان و مسلمانان در برابر کلیسایی در قاهره نیز، پنج کشته و ۸۰ تن زخمی شده بودند.
سردبیر هفته نامه مصری «وطنی» می گوید تحولات و تنشهای اخیر نه تنها مسیحیان مصر، که بسیاری از مسلمانان آن کشور را هم که میانه رو هستند، نگران کرده است.
بسیاری از تحلیلگران باور دارند که دولت و رییس جمهوری مصر به اندازه کافی برای حقوق اقلیتهای دینی تلاش نمی کنند و نسبت به آیندۀ مسیحیان مصر نگرانند.


.
در جامعه اسلام زده ایران دختران از زمان کودکی با اعتقادات مذهبی در محیط خانواده و تهدیدهای خانوادگی و جامعه روبرو بوده و هستند که این گونه محدودیت‌ها ترفند این رژیم آخوندی بوده است.

این مطلب به انتخاب سر دبیر از میان وبسایت ها و یا از طریق كاربران "محبت نیوز" ارسال شده است و دیدگاههای انعكاس یافته در این یادداشت نظرات شخصی نویسنده آن می باشد، اگر نقد و نظری بر این نوشته دارید می توانید برای ما ارسال نمائید.
به نقل از رادیو کوچه ، نوشته : فاطمه چشم‌آهو
« محبت نیوز» -  جنبش‌های اجتماعی مردم ایران علیه حکومت دیکتاتوری اسلامی نشان از به ستوه آمدن آنان از ظلم و ستم است .ایشان تلاش می‌کنند تا صدای حق طلبانه خود را به گوش مردم جهان برسانند. این گونه جنبش‌های ( دانشجویان ، فرهنگیان، پرستاران و…) از طرف رژیم اسلامی سرکوب می‌شود. سران رژیم ازاین حرکت‌ها وحشت بسیاری دارند و سرنگونی خود را در ادامه این جنبش‌ها می‌بینند. تردیدی وجود ندارد که زنان ایران اولین و بیش‌ترین قربانیان جنبش‌های اجتماعی هستند.
حکومت زن ستیز اسلامی در این مدت 25 سال به انحاء مختلف اعتراضات زنان را که برای احقاق حقوق اولیه‌شان  بوده ، سرکوب کرده و از حضور فعال ایشان در جنبش‌های اجتماعی جلوگیری می کنند.  در جامعه اسلام زده ایران دختران از زمان کودکی با اعتقادات مذهبی در محیط خانواده و تهدیدهای خانوادگی و جامعه روبرو بوده و هستند که این گونه محدودیت‌ها ترفند این رژیم آخوندی بوده است. زیرا آنان می‌خواهند که انسان‌های مطیع احکام اسلامی  باشند. حال می‌توان متوجه شد چرا همین زنان زمانی که پا به عرصه جامعه می‌گذارند نگاهی دیگرگونه دارند. این آموزش‌های که از زمان کودکی درمغز آنها فرو رفته و جز زنجیری برای بسته شدن  دست و پای آن‌ها از فعالیت‌های اجتماعی نبوده است را به کناری می گذارند .هنگامی ایشان وارد اجتماع می‌شوند.
جامعه‌ای که الگوی سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی آن از قوانین ارتجاعی اسلام نشات می‌گیرد و مربوط به بیش از 1400 سال می‌باشد و بر اساس تفسیرخمینی از چنین قوانینی، قانون اساسی رژیم اسلامی پایه‌ریزی گردیده ا ست به مردم تحمیل شد.  در این قانون اساسی ارتجاعی شدیدن حقوق اولیه زنان پایمال شده است.
ازنظر بنیادگرایان  اسلام (اسلام یک بار و برای همیشه در هرموردی تعیین تکلیف کرده است ) وازدید محافظه کاران (زن به عنوان  انسان برابر در جامعه مطرح نیست بلکه تنها به عنوان یک مادر و همسر مطرح میگردد نه یک موجود صاحب اختیار) که این تفسیرات برای مردان زمینه را مساعد می‌سازد که اجازه‌ی هر کاری ازقبیل ضرب وشتم و قتل را بر زنان روا می‌دارند. مردان طبق قوانین اسلامی این موارد را حق مسلم خود می‌دانند .متاسفانه این قوانین ارتجاعی مرد سالار نه تنها جلوی این مسائل را نمی‌گیرد بلکه مجوزی علنی هم برای آن‌ها صادر می‌کند . حوادثی که درجامعه اتفاق می‌افتد بازگو کننده تمام این فجایع است مانند: پدر 66 ساله‌ای که به علت مظنون بودن به دخترش او را می‌کشد .  و یا همسری به علت ناموس وشرف خانوادگی خود همسرش را به سیم برق وصل می کند و او را به قتل می‌رساند.
خانواده برای دختران  بدون نظر خواهی  همسر انتخاب میکند. او می‌بایست با مرد مورد نظر خانواده ازدواج کند و اگر او تن به این عمل ندهد، تهدید به مرگ می‌شود . موارد خودسوزی زنان بر اثرسرکوب‌های خانوادگی و اجتماعی دیگر در ایران بی‌شمار است . همه این‌ها سرمنشاء قوانین مرتجع اسلامی است که درآن اثری ازآزادی فردی زنان وجود ندارد. نه تنها قانون ولایت فقیه آنها را مجازات نمی کند بلکه تبصره ای برای تبرئه آن‌ها وجوددارد با این قوانین مهر تائید به اعمال آن‌ها میزند وزمینه را برای جرایم بعدی هموار می‌سازد. این گونه است سرنوشت زنان در جامعه اسلامی که تحت احکام دینی  هدایت می‌شود.

عجیب ترین فتوا: پس از مبل، کولر هم برای زن حرام اعلام شد !


.
در این فتوای عجیب آمده که چنانچه زن در غياب شوهر اقدام به  روشن كردن كولر کند ، مساله اي بسيار خطرناك است و مي تواند به رواج فحشا در جامعه بيانجامد !
به گزارش « محبت نیوز»، باشگاه بین المللی خبرنگاران به نقل از العالم خبر داد؛ علماي وهابي در چند سال اخير، علاوه بر فتواي تحريم گروه هاي مختلف و مذاهب مخالفشان، اقدام به صدور فتواهاي مضحكي كرده اند، که با هيچ منطقي قابل تفسير نيست.
در آخرين نمونه از اين گونه فتواها، يكي از مسلمانان- سلفي هاي وهابي- كه بر روي صفحه تويتر، خود را " علامه ابوالبراء " مي خواند، با صدور فتوايي عجیب  اعلام كرد: "روشن كردن كولر براي زن، در غياب شوهر حرام است".
اين علامه سعودي در توجيه اين فتوا تاكيد كرد:« اقدام زن در روشن كردن كولر در غياب شوهر، مساله اي بسيار خطرناك است و مي تواند به رواج فحشا در جامعه بيانجامد".
وي افزود: وقتي زني در غياب شوهر خود كولر خانه را روشن كند، ممكن است همسايه متوجه شود كه زن در منزل است و به همين سبب مرتكب زنا و فحشا شود.
چندی پیش نیز در خبری يکي از سرشناس ترين شيوخ وهابي در فتوايي جديد نشستن زن بر روي صندلي را حرام دانست. "الحبيب عمر بن محمد بن سالم بن حفيظ" يکي از سرشناس ترين شيوخ وهابي،‌ در فتوایی گفته است:‌" اگر زني بر روي صندلي بنشيند،‌ از اسلام خارج مي شود زيرا نشستن زنان بر روي صندلي باعث مي شود که جن ها با او نکاح (عقد ازدواج) کنند و لذا او از دين اسلام خارج مي شود!"

رفتار سیاسی اقلیت‌های مذهبی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری.


 در. طول حیات نظام جمهوری اسلامی نگاه سیاسی به اقلیت های  مذهبی و یا قومی همواره وجود داشته و این نگاه در آستانه انتخابات بسته به خواست رژیم تغییر می کند.
 سرویس تحریریه « محبت نیوز» - همزمان با بالاگرفتن موضوع انتخابات ریاست جمهوری در ایران بحث «تاثیر اقلیت‌های قومی و مذهبی بر انتخابات و یا تاثیر آنان بر رفتار سیاسی کاندیداها» از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن بحث‌های زیادی مطرح می‌شود.
چگونگی این تاثیر آنجا اهمیت دو چندان پیدا می‌کند که بدانیم با وجود اینکه بنابر اصل سیزدهم قانون اساسی مذاهب کلیمی، مسیحی و زرتشتی به رسمیت شناخته شده‌اند، اما در حقوق سیاسی با مسلمانان شیعه مذهب برابر نیستند.
در صحت این امر که انتخابات آزاد بمثابه حق انتخاب شدن و انتخاب کردن، بخشی از ضروریات یک سیستم دمکراتیک و آزاد است شکی نیست اما اقلیت های دینی و مذهبی در چارچوب حاکمیت دینی دارای محدودیت‌های قانونی و فراقانونی بسیاری برای شرکت در انتخابات هستند. یکی از این نابرابری‌ها در اصل 115 قانون اساسی قابل مشاهده است که طبق آن رئیس جمهوری کشور باید معتقد به دین و مذهب رسمی کشور باشد یعنی رئیس جمهور باید مسلمان و شیعه باشد.
کشور ایران کثیر الاقوام است، هم مذاهب مختلف و هم اقوام مختلف دارد و به واقع انتخابات در ایران برای اکثریت مردم با محدودیت بسیار روبرو است و این محدودیت برای اقلیت‌ها به مراتب بیشتر است.
.

تصویر از شاهرخ حیدری
آژانس خبری مسیحیان ایران، « محبت نیوز» همان گونه که پیش تر نیز با عملکرد خود نشان داده است ، از وارد شدن به مناقشات سیاسی و دعواهای حزبی اجتناب خواهد كرد اما انتشار اخبار سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مهم روز را كه ارتباط با زندگی و سرنوشت مردم دارد را هرگز از یاد نخواهد برد.
از آنجایی که یک شخص ایماندار مسیحی بعنوان یک عضو جامعه  باید در سرنوشت و آینده مملکت، خود را مسئول وشریک بداند و در جامعه خویش یک عضو لایق و کار آمد باشد ، می بایست در این زمینه اطلاعات به روز داشت  و وظیفه خود را در نهایت روشنگری می داند نه تعیین تکلیف و احساس قیومیت برای  مسیحیان و یا توده های مردم.
در این زمینه اعتقاد راسخ داریم که باید به نظرات و حقوق دیگران برای هر گزینه ای احترام قائل شد، حتی اگر گزینه آنان مورد پسند ما نباشد.
در خصوص انتخابات رئیس جمهوری  و نقش و رفتار سیاسی  اقلیت های مذهبی و قومی در ایران رادیو زمانه در گفتگو با دکتر علی اکبر مهدی، استاد جامعه شناسی مقیم امریکا به بررسی این موضوع پرداخته که در پی می‌خوانید:
گفتگوی کامل را نیز می توانید در اینجا بشنوید.
- معمولن در چگونه جوامعی عقاید مذهبی اشخاص و گروههای سیاسی بر رفتار سیاسی آنها موثر است؟
در جوامعی که ایدئولوژی دینی مرکزیت دارد، هر چه جامعه سنتی تر باشد افکار دینی تاثیرگذارتر خواهد بود، جامعه حتی اگر دینی هم نباشد و ایدئولوژیک باشد بازهم چنین افکاری تاثیر بیشتری خواهند داشت. حکومت دینی فراتر از جامعه دینی است، حکومت دینی دین را همه ابعاد زندگی چه حوزه خصوصی و چه حوزه عمومی وارد کرده و به عنوان یک وظیفه دینی از افراد می خواهد تا مثلن در انتخابات شرکت کنند. در همچنین شرایطی نه تنها افراد باید شرکت کنند بلکه باید تمام ضوابط دینی را هم رعایت کنند.
- برخی از مذاهب پیروان خود را از شرکت در فعالیت های سیاسی منع می کنند، این مسئله را چطور باید ارزیابی کرد؟
فردی که به عنوان اقلیت دینی در یک جامعه قرار می گیرد شهروند عمومی آن جامعه هم هست. فضای عمومی هر چه بسته تر شود لزومن به نفع این فرد نخواهد بود. مگر اینکه احساس کند عدم شرکت در انتخابات می تواند دگرگونی را ایجاد کند که موقعیت را عوض کند و تبعیضاتی که نسبت به او وجود دارد برداشته می شود. در همچین شرایطی آن دینی هم که معتقد است در سیاست نباید شرکت کرد باید برای حق حیات خودش تلاش کند، که حداقل لازم آن این است که وقتی امکان سخن گفتن پیدا می کند سخن بگوید و تاثیرگذار باشد. ما اگر می خواهیم از جامعه ای که در آن روحانیون برای مردم تعیین و تکلیف می کنند و آنچیزی که به نفعشان است به عنوان تکلیف الهی می دانند و هر چیز که به نفع خودشان نیست به عنوان جرم و گناه می شناسند دور شویم باید به حقوق شهروندی آنچنان احترام گذاریم که از مرزهای خاص گرایی خارج شویم و بگوییم در حوزه عمومی باید از حقوق خودتان استفاده کنید. تشخیص اینکه این حقوق پس از استفاده به چه تصمیمی منتهی می شود با خود شخص است که به میزان آگاهی و اطلاعات و سواد و امکاناتی در اختیارش هست بستگی دارد.
به نظر شما با توجه به اینکه اقلیت های مذهبی در ایران جمعیت قابل ملاحظه ای ندارند و از این نظر نمی‌توانند تاثیر قابل توجهی در نتیجه انتخابات بگذارند می تواند عاملی موثر در نادیده گرفتن آنها از جانب سیاستمداران در نظر گرفت؟
عدد به قول جامعه شناسان همیشه مهم است. اگر اقلیت دینی یا قومی وجود داشته باشد که تعداشان خیلی کم باشد نادیده گرفتن آنها نه برای دولت و نه کاندیداهای انتخاباتی مهم خواهد بود. اما وقتی اعداد این اقلیت بالاست و حق رای هم دارند و صندوق رای تعیین کننده باشد که کدام کاندیدا به ریاست جمهوری می رسد یا وارد مجلس می شود در این صورت کاندیداها نگاه می کنند رای کجاست؟ وقتی اقلیتی به حدی می رسد که می تواند تاثیر گذار باشد کاندیداها به آنها توجه می کنند. در انتخابات فعلی می بینیم بعضی کاندیداها شروع به زدن چشمک هایی به اقلیت های قومی زدند و با این شعار که طرفدار رفع تبعیض هستیم یا می دانند اقلیت های قومی در ایران کم نیستند و دور تا دور ایران اقلیت های قومی حضور دارند و رایشان تاثیر دارد، اما متاسفانه هر نوع چشمکی به بهاییان به ضرر کاندیداها خواهد بود. یکی از ایراداتی که به آقای خاتمی وارد می کردند این بود که می گفت شعار «ایران برای ایرانیان» اسلامی نیست.

واکنش احتمالی ترکیه در معرفی قدیسان جدید در واتیکان


.
این افراد از قربانیان خشونت های دوران عثمانی بودند که پس از امتناع از پذیرش دین اسلام به ایتالیا پناه آورده بودند.
پاپ فرانچسکو برای نخستین بار و طی مراسم ویژه مذهبی در واتیکان حدود ۸۰۰ قدیس جدید را معرفی کرد.
به گزارش « محبت نیوز "  خبرگزاری یورو نیوز در خبر کوتاه نوشت ، این افراد از قربانیان خشونت های دوران عثمانی بودند که در سال ۱۴۸۰ میلادی پس از امتناع از پذیرش دین اسلام به یکی از شهرهای جنوبی ایتالیا پناه آورده بودند.
در همین ارتباط برخی خبرگزاری های حکومتی ایران نیز  با درج این مطلب از آن به عنوان توهین به مقدسات مردم ترکیه اسم می برد و می نویسد که این سخنان پاپ واکنش هایی را از سوی ملت ترکیه و حتی مقام های دولتی ترک به دنبال خواهد داشت.

ادعای وزیر ارتباطات درباره ارسال صدا و تصویر امام غایب شیعیان !


محمد.حسن نامی٬ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته که «صدا و تصویر آقا امام زمان از لایه‌های جدید و بالاتر از فیبر نوری برای تمام جهانیان ارسال خواهد شد.»
به گزارش « محبت نیوز»، دیگربان به نقل از خبرگزاری مهر خبر داد، آقای نامی این مطلب را روز شنبه (۲۸ اردیبهشت) در سومین جشنواره ملی ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بیان کرده است.
 وی گفته که به دستور احمدی‌نژاد این وزارتخانه مشغول راه‌اندازی یک سایت بین‌المللی است که «تا با سایت‌های گوگل ارث، ویکی‌پدیا، ویکی‌مدیا و بینگ که هم اکنون بیشترین نیاز نسل جوان را با روش‌های زندگی غربی برآورده می‌کند قابل رقابت باشد.»
نامی افزوده است: «با ایجاد یک سایت بین‌المللی در کشور و ارائه نظراتمان خواهیم توانست ایران مجازی، مجلس مجازی، حوزه علمیه مجازی و دانشگاه مجازی را به جهان معرفی کنیم.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اعلام اینکه جمهوری اسلامی پیشنهاد «اینترنت پاک» را به جهانیان ارائه کرده است٬ ادعا کرده که «تمامی پیشنهادهای ایران در تمامی محافل جهانی مورد استقبال مردم دنیا قرار می‌گیرد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرده که «از آنجا که برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند سایت مجازی گوگل ارث تأثیر بسیاری در دنیای واقعی کشورهای در حال توسعه دارند، ایران پیشنهاد کرد که این قبیل سازمان‌ها باید برای جذب درآمد و کاربران کشورهای در حال توسعه مالیات پرداخت کنند.»
محمدحسن نامی که چند ماهی است اداره وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بر عهده گرفته پیش‌تر از قصد این وزارتخانه برای راه‌اندازی گوگل ارث اسلامی خبر داده بود.

بازداشت یک شهروند چین ی به اتهام توهین به قرآن در پاکستان


.
پلیس در کشمیر در بخشی تحت کنترل پاکستان برای اولین بار یک شهروند چین ی را به اتهام توهین به قرآن دستگیر کرد.
« محبت نیوز» -خبرگزاری بی بی سی به نقل از مقامات محلی خبر داد که یک فرد اهل کشور چین به توهین به قرآن در پاکستان متهم شده است.
دکتر، همکار مظنون در کنسرسیوم چینی توسط ساکنان محلی شکایت کرد که این فرد قرآن و سایر کتابهای مقدس را از اتاقش بیرون  انداخته بود. آنها همراه با ساکنان روستاهای همسایه به سنگ باران ساختمان اقامت این شخص چین ی پرداختند.
پلیس نیز  این چین ی را بازداشت کرده و تحت الحفظ قرار داده تا مردم او را مجازات نکنند.
به گزارش بی بی سی، این اولین موردی است که یک خارجی  به توهین به مقداسات اسلام در پاکستان متهم شده است.
رئیس پلیس کشمیر یک کمیسیون ویژه ای را تشکیل داد که این پرونده را که بسیار حساس می باشد رامورد بررسی قرار دهند.
مطابق با قانون کفرگویی در پاکستان، یک خارجی برای توهین به قرآن می تواند به حبس ابد یا مجازات اعدام متهم شود.

جمهوری اسلامی رتبه هشتم در لیست سالانه جفا بر مسیحیان 2013


در لیست پ.نجاه کشوری که شدت آزار و اذیت بر مسیحیان در آنها بیشتر نمایان است شاهد حضور پنج کشور جدید هستیم، حضور فعالانه اسلام در این کشورها بیش از سابق بوده است و در نتیجه وضعیت مسیحیان این ممالک تحت چالش قرار گرفته و رو به زوال گذارده است.
نظارت بر کشورهای جهان و زیر نظر گرفتن مسیحیان تحت تبعیض و جفا در اهم اولویت های کاری سازمان "درهای باز" "Open Doors" ، قرار گرفته است. این سازمان در ماه گذشته لیست نظارت جهانی سال 2013 را که حاوی مطالب قابل تاملی است را منتشر کرد.
به گزارش سرویس ترجمه "محبت نیوز" به نقل از سازمان "درهای باز" ، نقطه قابل توجه در تحقیقات این سازمان شدت میزان آزار و اذیت مسیحیان در کشورهای افریقایی است. در این قاره گروهای مختلف افراط گرای اسلامی تاثیر به سزا و فزاینده ای در جامعه داشته اند. بدین صورت که حملات متمرکز توسط گروهای تروریستی نظیر "بوکو حرام" در نیجریه (رتبه 13) از یک سو و از سویی دیگر تاثیر فزاینده اسلام با نفوذ هرچه گسترده اش در مراکز مختلف اجتماعی و اقتصادی بازتاب این شدت عمل علیه مسیحیان است . بر این اساس سازمان "درهای باز" توانسته الگوی عملیاتی مشابه و وجوه مشترک بسیاری را در میان چندین کشور افریقایی به دست آورد.
طبق اظهارات آقای "پاول استابروکز" از سازمان "درهای باز": در لیست پنجاه کشوری که شدت ازار و اذیت بر روی مسیحیان در آنها بیشتر نمایان است شاهد حضور پنج کشور جدید هستیم که در این میان کشور مالی ناباورانه مقام هفتم از ده کشور اول این لیست را به خود اختصاص داده است. چهار کشوردیگر نیز عبارتند از : تانزانیا ، کنیا، اوگاندا و نیجر.
"استابروکز" در پاسخ به این پرسش که علت حضور این کشورهای جدید در لیست چیست، می گوید : «حضور فعالانه اسلام در این کشورهای افریقایی اخیرن، بیش از سابق بوده است و در نتیجه وضعیت مسیحیان این ممالک تحت چالش قرار گرفته و رو به زوال گذارده است.»
کشور هایی که به تازگی وارد لیست شده اند شامل : تانزانیا(رتبه 24)، کنیا(رتبه 40)، اوگاندا(رتبه 47) و نیجر (رتبه 50) می باشند که در این میان اتیوپی بیشترین پیشرفت را درجدول داشته به طوی که از رتبه 38 به 15 ارتقا پیدا کرده است. همچنین، اریتره در لیست ده کشور اول ، رتبه اول را از آن خود کرده است و لیبی از رتبه 26 به 17 رسیده است.
 از سخنگویان"درهای باز"، جری دایکسترا، در اظهاراتی عنوان می کند:« ما صرفن یک الگو مستقل از یک کشور افریقایی نداریم. بلکه ما شاهد حضور گروهای افراط گرای اسلامی با پتانسیل بالا هستیم که آماده اند در زمان مناسب قدرت نمایی کنند. جدا از حملات تروریستی مشابه ، ما مسلمانان افراطی را میبینیم که همه روزه در عرصه های مختلف سیاسی ،تجاری و قضایی وارد میشوند. به عنوان مثال میتوان دادگاه خانوادگی "شریعت" را نام برد. در یکی از این موارد به قدرت رسیدن مسلمانان، می توان کشور "مالی" را مثال زد که درآن در سال 2012 یک گروه تروریستی مسلمان به نام طارق توانست قدرت را از آن خود کند.
"دایکسترا" در ادامه میگوید: « از کشور مالی سابقن به عنوان یک کشور الگو نام برده میشد. وضعیت در شمال کشور متشنج بود ولی با این وجود انجمن های مسیحی میتوانستند به فعالیت بپردازند. اما اکنون ، همین مناطق شمالی مالی مثل کشور عربستان شده که مسیحیان حتا حق ورود و یا زندگی در انجا را ندارند.»
یکی از کشیشان مالی به سازمان "درهای باز" گفته که مطلع شده که اصولگرایان مسلمان برنامه دارند تا تمام مسیحیان را قتل عام کنند. وی در ادامه هشدار داده بود که بسیاری از جماعت مسیحیان قصد فرار دارند ، که همانگونه هم شد و بسیاری از مسیحیان به مناطق جنوبی مالی و یا کشورهای همسایه پناه بردند.»
کره شمالی به عنوان کشور کمونیستی منزوی در یازده سال گذشته همچنان در رتبه اول جدول کشورهای آزار دهنده به مسیحیان قرار دارد. به طوری که به همراه داشتن حتی یک انجیل میتواند به مسیحی بودن شخص دلالت داشته و عواقبی نظیر اعدام یا زندان برای شخص و تمام خانواده اش را به همراه داشته باشد. تخمین زده میشود که در این کشور بین 50000 تا 70000 مسیحی در کمپ های کار اجباری و در وضع اسف بار نگهداری میشوند. این شرایط دردآور در زمان حکومت "کیم جونگ-اون" نیز ادامه دارد. تعداد فراریان از کره به چین در سال 2012 بسیار کاهش یافته زیرا فرار نیمی از افرادی که قصد خروج دارند نافرجام میماند.
در ادامه "دایکسترا" میگوید: «در زمان زمامداری کیم جون-اون چیزی در کره شمالی تغییر نکرده است. در حقیقت گزارش های واصله حاکی از این است که هر کدام از اردوگاههای کار اجباری در این کشور میتواند تا 6000 نفر را در خود جای دهد».
بدین ترتیب گزارشهای سازمان "درهای باز" حاکی از افزایش جهانی میزان آزار و اذیت بر روی مسیحیان میباشدو صرف نظراز کره شمالی رتبه دو تا نه لیست را این کشور ها به خود اختصاص داده اند : عربستان سعودی، افغانستان، عراق، سومالی، مالدیو، مالی،ایران و یمن.
در لیست سالانه منتشره جفا بر مسیحیان در سال 2012 ایران در رتبه پنجم قرار داشت و اختصاص رتبه هشتم در آغاز سال 2013 برای کارنامه حکومت جمهوری اسلامی بدین معنا نیست که وضعیت مسیحیان در ایران بهبود یافته  بلکه جفا و آزار و مسیحیان در دیگر کشورهای بخصوص اسلامی شدت یافته است . حضور چهار کشور جدید در لیست 2013 که عمومن اسلامگرایان در آن فعالیت دارند گویای این مطلب می باشد .
با اینحال وضعیت آزادی مذهب در ایران برای مسیحیان هیچگونه بهبودی نداشته و موضوع به همان جدیت سال گذشته است و انتظار نمی رود تا تغییراتی هم در این وضعیت در آینده مشاهده شود.
"دایکسترا" می افزاید، به جز کشور مالی ، سوریه نیز جهش بزرگی را در رتبه بندی جدول داشته است. سوریه که دارای رتبه 36 در سال 2012 بوده اکنون در رتبه 11 جدول ایستاده است. از زمان حکومت بشار اسد ،مسیحیان برای عبادت آزاد هستند ولی حق ارایه بشارت را نداشته اند. بسیاری از مسیحیان این کشور از آنجا گریخته اند بخاطر اینکه میدانند حکومت اسد کاملن اسلامی است و به عنوان مذهب غالب این مملکت هیچ فضایی برای آزادی عمل برای مسیحیان باقی نگذاشته است.
آیا هیچ خبر خوشحال کننده ای وجود دارد؟
"دایکسترا" پاسخ میدهد: « بله. کشور"چین" در پنج سال گذشته که در ده کشور اول لیست بوده است ،اکنون نزول داشته. این کشور که سال پیش در رتبه 21 بود، امسال در رتبه 37 ایستاده است. در حالیکه ،تفتیش خانه ها ،بازداشت ها و ضبط اناجیل یا دیگر کتابهای مسیحیان را به صورت گسترده دیگر در چین شاهد نیستیم ولی از سویی دیگر، حکومت رهبران بسیاری از کلیسا ها را وادار کرده است که آمار ایمانداران محلهای خود را ارایه کنند تا نظارت کاملی بروی آنها داشته باشد. دست کم 100 نفر مسیحی در بند ، در زندانهای چین بسر میبرند.
مصر نیز مانند چین سیر نزولی را در جدول پیش گرفته و از رتبه 15 به 25 رسیده است. در حالیکه ظاهرن تغییر به سزای چندانی در وضعیت این کشور با مقایسه رتبه اش مشهود نیست. این سقوط در رتبه بندی جدول سازمان"درهای باز" به خاطر تغییر متدهای ارزیابی این سازمان برای نظارت بر روی وضعیت آزار و اذیت به روی مسیحیان بوده است. در این میان وضعیت مسیحیان با پیشینه مسلمان که به مسیحیت روی آورده اند بسیار اندوه بار میباشد و ایشان با مشکلات بسیاری روبرو هستند. جدا از این مساله، اوضاع مصر با وجود قدرت گرفتن گروهای مسلمان نظیر "اخوان المسلمین" پس از انتخاب محمد مُرسی در تابستان گذشته رو به وخامت گذارده است.
لیست نظارتی سازمان درهای باز، رفته رفته بیشتر و دقیق تر به جوانب آزار و اذیت مسیحیان در تمامی مسایل زندگیشان(خصوصی، خانوادگی، انجمن، جامعه و کلیسا) می پردازد. در این نظارت ها همچنین آزادی تجمعات و عملکردهای خشونت بار احتمالی علیه مسیحیان نیز تحت کنترل سازمان میباشد. لذا نتایج این اقدامات در توازن رتبه بندی های جدول و نیز همزمان به روی رویدادهای خشونت بار و مسایل ریشه ای و اساسی تهدید مسیحیان تاثیر می گذارد.

عید پنطیکاست رو به همه ی ایمانداران تبریک میگم.


عید پنطیکاست رو به همه ی ایمانداران تبریک میگم.