۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

یک زندانی ایرانی کانادایی از اوین آزاد شد سه شنبه, 02 مهر 1392

.وی در سال ٢٠٠٨ به هنگام بازگشت به ایران برای دیدار از مادرش بازداشت شد. او در نوامبر سال ٢٠٠٩ به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد.
« محبت نیوز» - رسانه های کانادا از آنتونلا مگا، همسر آقای قاسمی شال نقل کرده اند که این جوان ایرانی کانادایی متهم به جاسوسی و محکوم به اعدام در طی یک تماس تلفنی در روز دوشنبه (٢٣ سپتامبر) از آزادی همسرش خبر داده است.
به گزارش صدای امریکا، حمید قاسمی شال در سال ٢٠٠٨ به هنگام بازگشت به ایران برای دیدار از مادرش بازداشت شد. او در نوامبر سال ٢٠٠٩ به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد. بنا به گزارش های رسیده برادر او پس از ابتلای به سرطان در بازداشت مقامات جمهوری اسلامی در زندان درگذشت.
حمید قاسمی شال ٤٤ ساله است و گروه های مدافع حقوق بشر و مقامات دولت کانادا طی چند سال گذشته برای لغو حکم اعدام و آزادی او از زندان رایزنی کرده بودند.
همسر کانادایی آقای قاسمی شال در مصاحبه با رسانه های کانادا نسبت به خبر آزادی همسرش که به مدت ٥ سال در بازداشت مقامات ایرانی بود، ابراز خشنودی بسیار کرده است.
به نظر می رسد آزادی غیرمترقبه این مرد ایرانی کانادایی که همزمان با خبر عفو ٨٠ زندانی توسط علی خامنه ای، رهبر ایران و سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مرتبط باشد.
بنا به گزارش رسانه های کانادا و همسر کانادایی حمید قاسمی شال، وی در دوران بازداشت در ایران به ندرت اجازه مرخصی داشته و تماس های پراکنده ای با همسرش برقرار می کرده است. بر پایه همین اخبار، این مرد ایرانی کانادایی بارها مورد بازجویی، شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته بوده است.
آنتونلا مگا، همسر آقای قاسمی شال کانادایی تبار و تحلیلگر سیستم های بازرگانی است. او به روزنامه تورنتو استار گفته است پس از بازداشت حمید، وضعیت سلامتی اش رو به وخامت گذاشته، شغل خود و در نهایت امید به آینده را از دست داده بوده است.
دولت فدرال کانادا آزادی حمید قاسمی شال در تهران را قدم نمادین مثبتی از جانب ایران خوانده است.
جان برد، وزیر امور خارجه کانادا روز سه شنبه به خبرنگاران گفت «تردیدی نیست که ما از این که او می تواند به آغوش خوانده اش بازگردد، خشنودیم. خواست ما این است که او را ترغیب کنیم تا پیش از آن که شرایط تغییر کند در اسرع وقت به کانادا بازگردد».
وزیر امور خارجه دولت محافظه کار کانادا هشدار داده هنوز برای بهبود مناسبات اتاوا و تهران راه طولانی در پیش است. وی تاکید کرده است «ما خواهان پیشرفت معنادار در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران هستیم. پیشینه حقوق بشر ایران وخامت بار است و مسئله مهم این است. ما همچنین از ایران می خواهیم تا از حمایت از تروریسم دست بردارد».
سازمان عفو بین الملل آزادی آقای قاسمی شال را نماد «ضرورت تغییر بنیادین در سیاست های مرتبط با حقوق بشر در ایران» خوانده است.


سعید ملک پور و حسین درخشان نیز از جمله دو ایرانی مقیم کانادا هستند که در ایران زندانی شده اند. سعید ملک پور به اتهام «طراحی و مدیریت تارنماهای غیراخلاقی» ابتدا به اعدام و سپس به حبس ابد محکوم شده است. حسین درخشان، وبلاگ نویس مقیم کانادا نیز پس از بازگشت به ایران دستگیر و زندان طولانی محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر