۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

سوگواری در پاکستان و جزئیات ی از حمله انتحاری به کلیسا سه شنبه, 02 مهر 1392

.

افسر پلیس مرکز استان گفت: «یک بمب گذار انتحاری زمانی که توسط یک مامور پلیس در درب اصلی متوقف می شود خود را منفجر می کند.» او گفت که بمب گذار دیگر با شش کیلو مواد منفجره بلافاصله پس از آن خود را منفجر می کند.

« محبت نیوز» -  پس از دو حمله انتحاری در 22 سپتامبر 2013 که منجر به کشته شدن حداقل 83 تن در کلیسای قدیسان پیشاور شد، پاکستان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
به گزارش رسانه های مسیحی پاکستان، مردم در 23 سپتامبر در تظاهرات هایی در سراسر این کشور که برخی از آنها به خشونت کشیده شد حمله به عبادت کنندگان در جریان مرگبارترین حمله به اقلیت های مذهبی در تاریخ پاکستان را محکوم کردند. ساموئل آزاریا کشیش کلیسای پاکستان از مسیحیان خواست آرامش خود را حفظ کنند.
دو بمب گذار انتحاری که گفته می شود یکی از آنها یونیفرم پلیس به تن داشته است در حدود 11:50 دقیقه صبح به درب اصلی این کلیسا که متعلق به قرن نوزدهم است حمله کرد. در حدود 500 عبادت کننده در مراسم صبحگاهی این کلیسا حضور داشتند.
34 زن و هفت کودک همچنین دو افسر پلیس مسلمان که در بیرون کلیسا نگهبانی می دادند از جمله کشته ها هستند. بیش از 145 تن دیگر از جمله 37 زن زخمی شده اند.
محمدعلی باباخیل افسر پلیس مرکز استان گفت: «یک بمب گذار انتحاری زمانی که توسط یک مامور پلیس در درب اصلی متوقف می شود خود را منفجر می کند.» او گفت که بمب گذار دیگر بلافاصله پس از آن خود را منفجر می کند.
شفقت مالک، رئیس واحد خنثی سازی بمب خیبر پختونخوا، گفت که هر کدام از بمب گذارها 6 کیلوگرم ماده منفجره همراه داشته است.
صدها مسلمان برای دادن خون به بیمارستان لیدی ریدینگ هجوم بردند در حالی که دیگران به انتقال اجساد به بیمارستان کمک کرده و برخی خانواده های داغدیده را تسلی می دادند.
شوکت یوسفزی وزیر بهداشت خیبر پختونخوا گفت: «پزشکان و پرستاران که در آخر هفته مرخص بودند دستور گرفتند که به بیمارستان بیایند.»
نیوز گزارش داد جندالحفصه گروه وابسته تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است و دولت خیبر پختونخوا یک تیم عالیرتبه چهار نفره برای تحقیق تشکیل داده است.
اعلام غرامت توسط مقامات و محکوم کردن بمب گذاری
مقامات بسرعت غرامت هایی را اعلام کرده و این اقدام تروریست ها را محکوم کردند.
پرویز خطاک وزیر اعلی خیبر پختونخوا گفت که خانواده های افراد کشته شده هر کدام 500,000 روپیه (4,700 دلار) دریافت خواهند کرد. هر کدام از بازماندگانی که بشدت زخمی شده باشند 200,000 روپیه (1,900 دلار) و آنهایی که زخم های کمتری برداشته اند 100,000 روپیه (950 دلار) دریافت خواهند کرد.
خطاک گفت: «این یک تراژدی ملی است» و افزود که این بمب گذاری تلاشی برای ایجاد شکاف مذهبی در جامعه است. این اتهام را ظاهر شاه رئیس اداره تبلیغ الاسلام و وزیر سابق خیبر پختونخوا نیز ابراز داشت.
رهبران ارشد مذهبی و سیاسی این قتل عام را محکوم کردند.
ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان، میان محمد نواز شریف، نخست وزیر، آصف علی زرداری رئیس جمهور سابق، عمران خان، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان و چهره های دیگر از جمله افرادی بودند که این حمله را محکوم کردند.
نواز شریف دستور داد که برای هرگونه انتقال پزشکی به اسلام آباد چند فروند بالگرد آماده باشد در حالی که شهباز شریف وزیر اعلی پنجاب چند تیم پزشکی و تجهیزاتی را به خطاک ارائه داد.
مقامات و سیاستمداران مختلف از جمله اسکندر حیات شیرپائو وزیر اعلی خیبر پختونخوا، غلام احمد بیلور سیاستمدار ارشد حزب ملی عوامی، میان افتخار حسین وزیر سابق اطلاع رسانی خیبر پختونخوا، قائم علی شاه وزیر اعلی سند، خورشید شاه رهبر مخالفان مجلس ملی و خان از حزب تحریک انصاف پاکستان از بیمارستان و کلیسا دیدن کردند تا مراتب همدردی خود را ابراز دارند.
افزایش امنیت کلیسا
مقامات پاکستانی تلاش می کنند تا امنیت کلیسا را افزایش دهند.
نثار گفت: «یک طرح امنیتی وسیع برای جامعه مسیحیان تهیه شده است. دولت خیبر پختونخوا همچنین در حال تدوین یک طرح امنیتی است.» او گفت که یک افسر رابط هماهنگی میان دولت های فدرال و استانی در زمینه حفاظت از اقلیت ها را انجام خواهد داد.
صاحب زاده محمد انیس کمیسر پیشاور گفت: «ما ترتیبات امنیتی عبادتگاه ها و محله های جوامع اقلیت را بعد از حمله روز یکشنبه بررسی خواهیم کرد و در جاهایی که نیاز است امنیت را افزایش خواهیم داد.»
رعنا صناالله وزیر دادگستری پنجاب گفت که دولت استان پنجال در واکنش به این حمله یک نشست اضطراری برگزار خواهد کرد و افزود: «امنیت همه کلیساها در سراسر پنجاب افزایش یافته است.»
خان از حزب تحریک انصاف پاکستان گفت: «خیبر پختونخوا از امنیت کامل اقلیت های خود مطمئن خواهد شد. ما همگی در این زمان دشوار همراه جامعه مسیحیان هستیم.»
اعلام عزای عمومی
پاکستانی های سراسر کشور به دستور مقامات ملی و خیبر پختونخوا سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
صادق دانیل اسقف کراچی گفت: «همه مدارس و دانشکده های مبلغین و کلیساها سه روز تعطیل خواهند بود.»
در سطح ملی، پرچم پاکستان که بخش سفید آن نماینده اقلیت ها است نیمه برافراشته خواهد شد و هزاران مسلمان شفیق این بمب گذاری را در رسانه های اجتماعی محکوم کردند.
سلیمان خان یک مغازه دار در محله کوهتی در محل کلیسا گفت: «این یک تراژدی ملی است. ما مغازه داران محله مغازه های خود را برای ابراز همدردی و نماز تعطیل کرده ایم.»
این بمب گذاری علاوه بر اینکه بدترین حمله علیه اقلیت های پاکستانی بوده است، دومین حمله مرگبار در پیشاور محسوب می شود. در اکتبر 2009، یک اتومبیل بمب گذاری شده موجب کشته شدن 137 تن در بازار مینا شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر