۱۳۹۲ فروردین ۹, جمعه

اقدام شگفت انگیز رهبر کاتولیک های جهان در مراسم عید پاک 2013


.پاپ فراسیس رهبر جدید کاتولیک‌های جهان در مراسم عید پاک سال ۲۰۱۳ با اقدامی تازه پیروان کلیسا را شگفت‌زده می‌کند.
پاپ فرانسیس در مراسم نمادین "شام آخر" در یک زندان ایتالیا به شست و شوی پای دوازده زندانی جوان می‌پردازد.
مراسم اصلی عید پاک مسیحیان در سال ۲۰۱۳ روز جمعه (۹ فروردین/ ۲۹ مارس) آغاز می‌شود و تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت.
شستشوی پای ۱۲ زندانی
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، مراسم رسمی عید پاک در واتیکان نیز امسال با سال‌های گذشته تفاوت خواهد داشت. یکی از سنت‌های مرسوم در واتیکان شستن پای دوازده نفر از اعضای کلیسا توسط پاپ در شب جمعه‌ای است که "آدینه نیک" خوانده می‌شود. گفته می‌شود که این سنت یادآور فروتنی و تواضعی است که مسیح نسبت به حواریون از خود نشان داد.
این مراسم به یاد شام آخر (عشای ربانی) مسیح برگزار می‌شود. مطابق روایت‌ها، مسیح در واپسین شب حیات، دوازده نفر از حواریون خود را که از نزدیکترین یاران و معتقدانش بودند شام آخر را با هم سپری کردند.
به روایت کتاب مقدس، انجیل یوحنا، مسیح پس از شام "آب در لگن ریخته شروع به شستن پای شاگردان و خشكانیدن آنها با دستمالی كه بر كمر داشت کرد."
به باور مسیحیان، یکی از حواریون که یهودا نام داشت، مخفیگاه مسیح را شبانه به سربازان رومی لو می‌دهد که دستگیری، آزار و به صلیب کشیدن مسیح در روز جمعه را در پی دارد.
بنا به گزارش‌ها پاپ فرانسیس قصد دارد برخلاف سنت رایج به جای شستن پای شماری از کشیشان و اعضای کلیسا پای ۱۲ زندانی جوان از ملیت‌ها و اعتقادات مذهبی مختلف را در یکی از زندان‌ای شهر رم بشوید.
- پاپ بندیکت و بدعت شستن پای غیرروحانیان
شبیه به این سنت‌شکنی به حدود هفت سال پیش و نخستین مراسم عید پاک در دوران رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان، بندیکت شانزدهم باز می‌گردد. در مراسم آن سال بندیکت شانزدهم در کلیسای جامع شهر رم، کلیسای سنت جان لاترن به جای شستن پای کشیشان، پای ۱۲ غیرروحانی را شستسشو داد.
واتیکان هدف پاپ از این بدعت را تاکید بر اهمیت جایگاه شهروندان غیرروحانی در کلیسای کاتولیک عنوان کرد. پاپ فرانسیس نخستین مراسم عشای ربانی خود در این جایگاه را در یکی از زندان‌های مخصوص جوانان برگزار می‌کند.
رهبر کاتولیک‌های جهان از زمانی که اسقف اعظم کلیسای بوئنس‌آیرس بود برای برگزاری مراسم آغاز عید پاک به یکی از بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان یا زندان‌های شهر می‌رفت.
بر اساس اعتقادات مسیحیان کاتولیک، شستن پا یادآور زدودن گناه انسان‌ها به واسطه رنج مصلوب شدن و رستاخیز مسیح نیز هست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر